Kesimpulannya, dapat saya rumuskan disini.tentang apa yang telah dipelari. Pembelajaran ialah proses perubahan struktur mental yang membina keupayaan tingkah laku yang berbeza. Pengurusan pengajaran dan pembelajaran melibatkan proses-proses seperti merancang, melaksana, menilai dan membuat tindakan susulan termasuk penambahbaikan terhadap pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil kira latarbelakang pelajar, dan kepelbagaian perbezaan dari segi kognitif, sosial, emosi dan fizikal pelajar. Ciri-ciri seorang pengurus pengajaran dan pembelajaran berkesan termasuk prihatin dan peka terhadap situasi sekeliling; sistematik dalam merancang dan menilai; penyabar menghadapi kerenah murid pelbagai latar belakang, mengurus masa dengan baik dan mempunyai kemahiran abad ke 21. Guru perlu mengambil kira semua aspek kepelbagaian budaya apabila mengurus pengajaran dan pembelajaran dalam semua peringkat pengajaran.
4.0 RUJUKAN
Aizzat Mohd. Nasurdin, Intan Osman, Zainal Ariffin Ahmad (2006), Pengantar Pengurusan : Utusan Publication & Distributors Sdnn. Bhd. Cheras, Kuala Lumpur.
Mohammad Shatar Sabran (2005). Rahsia kecemerlangan Akademik : Utusan Publication & Distributors Sdnn. Bhd. Cheras, Kuala Lumpur.
Abdullah Hassan, Ainon Mohd ( 2008), Bakat dan Kemahiran Memimpin : PTS Professional, Batu Caves, Kuala Lumpur.
Mohd Azhar Abd. Hamid (2005). EQ: Panduan Meningkatkan Kecerdasan Emosi. PTS Professional. Batu Caves, Kuala Lumpur.
Chek Mat (2005), Kursus pengurusan program : Utusan Publications & Distributors Sdnn. Bhd. Cheras, Kuala Lumpur.
Anne Conzemius, Jan O'Neill (2006), The Power of SMART Goals : Solution Tree Press,
No comments:
Post a Comment