2.0 PENGURUSAN PEMBELAJARAN
2.1 PENETAPAN MATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK
Menurut Mohammad Shatar Sabran (2005:8), teori penetapan matlamat Locke dan Latham (1984) menekankan tentang kesanggupan manusia mencapai matlamat sebagaimana yang telah ditetapkan oleh manusia lain. Contohnya, sejauh manakah usaha pelajar atau kesanggupan pelajar apabila ibu bapa telah menetapkan bahawa mereka mesti memperoleh A dalam kesemua mata pelajaran. Mengikut teori ini matlamat yang telah ditetapkan mempengaruhi kepercayaan seseorang tentang keupayaan untuk melakukan tugas dan juga matlamat dirirnya. Kedua-dua faktor ini mempengaruhi prestasi pelajar dalam pelajaran.
Menurut Abdullah Hassan, Ainon Mohd (2008), pula Edwin Locke mengemukakan motivasi yang dikenali sebagai goal-setting atau teori menetapkan matlamat. Kajian-kajian beliau menunjukkan seseorang itu dapat mencapai prestasi yang lebih baik apabila dia cuba mencapai matlamat yang tepat. Istilah lain bagi matlamat ialah gol. Suatu matlamat ialah suatu standard prestasi yang cuba dicapai :
i. Menyiapkan tugas sebelum pukul sepuluh pagi
ii. Menurunkan kos sebanyak empat sen satu unit
iii. Menaikkan pengeluaran sebanyak tiga peratus minggu hadapan
iv. Mendapat dua A di dalam peperiksaan
v. Membina bangunan paling tinggi di dunia.
No comments:
Post a Comment